Ga naar de inhoud

Jaspis Georges 1916-2007

Plaats en tijdsstip

Jaspis Georges 1916-2007
  • Nerm, Valleistraat 32
    achter de hoeve van Schoensetters (zie verder)
  • 26-02-1944
  • Schoensetters Louis Valleistraat 32, °17-10-1911,  geh. Vanosmael M.Hilde

Betrokken partijen

1. Belgisch piloot van een Hawker Siddeley Typhoon.
  • Eenheid: 609 Squadron RAF
    • Piloot: Jaspis Georges
    • Nog 3 andere begeleidende vliegtuigen
RAF: Hawker Siddeley Typhoon 1B
2. Duitse bemanning van een gevechtsvliegtuig.
  • Eenheid: IV Gruppe van het Kamphgeschwader 101
    • Piloot: O/off Willi Fick (05-02-1920)
    • Waarnemer: Gefreiter (korporaal)
    • Wolfgang Walendowsky (22-07-1922)
    • Radiotelegrafist: O/off Friedrich Michel (19-09-1920)
    • Boordschutter: Obergefreiter Erich Bettner (31-05-1920)
Flugzeug Junkers Ju 88

Ps: begraafplaats van de bemanning: Duits kerkhof te Lommel. (Gräbersuche-Online | Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorg e. V.)

Vliegtuig.

RAF: Hawker Siddeley Typhoon 1B

RAF: Hawker Siddeley Typhoon 1B

Duits: Ju 88 A

Flugzeug Junkers Ju 88

De Ju 88 was een veelzijdig toestel. Het opereerde als dag- en nachtjager, grondaanvalsvliegtuig, bommenwerper, torpedobommenwerper en verkenningsvliegtuig.

Het Duits gevechtvliegtuig Junker 88 stortte neer achter de hoeve te Nerm van Schoensetters, Valleistraat 32

Uitgebreid Relaas

De meest opmerkelijke overwinning van de Belgische Typhoonpiloot Georges Jaspis (609 Squadron) was die van 26 februari 1944. Georges was met drie kameraden opgestegen voor een Rhub arb [1] boven België. 

De Belg salueerde zijn drie kompanen en dook naar omlaag. Hij was van plan om eens boven het dak te scheren van zijn ouderlijke huis in Opprebais, vlakbij Beauvechain. Georges dook uit het lage wolkendek. En net op dat moment was de Junkers Ju 88A (Werknummer 8753) van de IV.Gruppe van het Kampfgeschwader 101 met zijn “finals” bezig. 

De 609’er [2] reageerde onmiddellijk en vuurde vanuit zijn vier kanonnen. 

De Junkers had geen schijn van kans en sloeg bij het Hoegaardse gehucht Nerm te pletter.

De vier bemanningsleden [3] vonden de dood. Het brandende wrak tuimelde haast over een luchtafweerbatterij van het Flak Regiment 62 – hiervan werden nog eens twee leden dodelijk gewond. [4]

Na de oorlog kreeg Georges Jaspis als trofee de zijruit van deze Ju 88. En jaren terug werd op de site in de Valleistraat te Nerm een kleine gedenksteen geplaatst. , Deze gedenksteen was gedurende een hele periode “verdwenen ” , maar werd in 2022 in een loods teruggevonden en terug op de originele geplaatst.

Zijn loopbaan en relaas

“Ik werd geboren in Opprebais. Reeds in 1937 – ik was toen 21 – had ik mijn burgerlijk vliegbrevet gehaald. Het jaar daarna begon ik met een opleiding in de Belgische luchtstrijdkrachten, en in mei 1940 werd ik als jachtvlieger ingezet op Fiat CR.42 (n.v.d.s. de 5/III/1, eenheid die in mei 1940 even op Aalter verbleef). In april 1942 besloot ik naar Groot-Brittannië te vluchten – op nauwelijks zeventien dagen stond ik er! Na een opleiding in de Royal Air Force werd ik in juni 1943 in het 609de ingedeeld. Mijn training had ik afgerond op de lichtere Hurricane, het verschil met de machtige Typhoon was erg confronterend. Ik kreeg mijn instructies in de cockpit en hop, ik kon vertrekken.

Op 2 november 1943 behaalde ik mijn eerste overwinning; een Bücker 133 die ten noordoosten van Parijs neerstortte. Op 10 januari 1944 was het de beurt aan een Ju 88 die bij Melsbroek neer kwam – het was de honderdste overwinning van de Belgen in de RAF.

Eind 1943 gingen we ons steeds meer specialiseren in grondaanvallen. We moesten oefenen met droppen van bommen, en intussen schuimden we Frankrijk en België af op zoek naar treinen, konvooien en andere militaire doelwitten. Bij het Franse Chaunes beschoot ik een locomotief, die explodeerde. Ik scheerde door de rookwolk en toen ik terug op de basis landde, zat ik onder het kolenstof!

Tijdens de eerste helft van 1944 werd ik even uit de operaties genomen, maar met de invasie van Normandië gingen we er weer tegenaan. We hadden nu raketten, vier onder elke vleugel. Daar mee hadden we een ongelooflijke vuurkracht die met vrij grote precisie kon gebruikt worden. Let wel: we kregen nauwelijks training om te leren werken met raketten. Op 10 juni landden we eindelijk op het bevrijde continent – de strip B.5 bij Le Ferme Camilly. Vandaar vlogen we dag na dag in de aanval tegen tanks, Duitse hoofdkwartieren…”

Op 26 februari 1944 schoot ik een Ju 88 in de diepte tussen Charleroi en Fruges (Fr). Drie dagen later nam ik deel aan de laatste overwinning in 609 waarin Belgen betrokken waren; een Ju 188 werd door mij en vijf andere piloten (?) geclaimd.

‘Zo schoot Jaspis op 9 november 1944 een lichte flakpositie overhoop, “en als er al overlevenden waren, dan zullen ze nu wel een gezond ontzag hebben voor onze Tyffies – als ze dat al niet hadden”, aldus het oorlogsdagboek van 609 Squadron.

Georges Jaspis kon na de landing opgelucht ademhalen. Hij had voldoende vlieguren bereikt en missies gevlogen, en mocht beschikken. Na maandenlange vrijwel onafgebroken inzet mocht men niet meer van een mens vragen. Na een verlofperiode schoolde de RAF hem om tot transportpiloot. En hij zou met grote vliegtuigen blijven vliegen. Gezagvoerder Georges Jaspis was de man die de eerste Boeing 747 “Jumbo” van zijn luchtvaartmaatschappij Sabena overvloog uit de Verenigde Staten.

Gedenksteen

Foto van "verdwenen" gedenksteen
Jaspis gedenksteen 26-2 1944-1994

Inhuldiging gedenksteen

Hulde aan Luitenant Jaspis (Achter de hoeve van Schoensetters – Valleistraat) te Hoegaarden .

Het Musée du Souvenir 40-45 in Perwez bracht op 11 november nog hulde aan piloot Georges Jaspis. Georges Jaspis woonde in het Waals-Brabantse Opprebais (Incourt) en ligt er ook begraven, sinds 2007. Luitenant Jaspis haalde tijdens WOII een Junker 88 neer die in Nerm (Achter de hoeve van Schoensetters – Valleistraat) te Hoegaarden neerstortte. 

De steen, een niet zo grote gesculpteerde gobertangeplaat, werd op 26 februari 1994 geplaatst in aanwezigheid van wijlen burgemeester Frans Huon. Het was een initiatief van wijlen Jo Verbeke die, namens de gemeente, oorlogsobjecten verzamelde. De steen was een herinnering aan een voorval van 26 februari 1944.

Jaspis was in 1994 aanwezig bij de inwijding van de steen.

Graf kerkhof, Eglise Saint-Aubin, Place d’Opprebais.

Georges Jaspis grafsteen
www.hangarflying.eu, Kerkhof, Eglise Saint-Aubin, Place ’Opprebais.

Bron foto : www.hangarflying.eu [5]
Het graf ligt aan de rechterkant van het kerkhof, ongeveer ter hoogte van het koor.

Hommage à Georges Jaspis

Gebruikte bronnen

www.luchtvaartgeschiedenis.be/Junkers-ju-88-te-nerm [6]
www.luchtvaartgeschiedenis.be/georges-jaspis-dfc [7]
Raymond Billen – Nieuwsblad – persartikel -21 oktober 2013 [8]
Christian Hennuy – HLN – persartikel [9]
Gräbersuche-Online | Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorg e. V. [10]
Schoensetters Christiane, dochter van Louis Schoensetters [11]

Luchtfoto Hoeve  met landbouwgebied

  • Plaats waar JU 88 neergestort is.
    Volgens de dochter: achter de
    hoeve – midden in het veld
  • Plaats waar de gedenksteen zou geplaatst zijn (plitsing)
  • Holle wegen
  • Hoeve Schoensetters
    Nu herbouwd Valleistraat 32

01-05-2021: Volgens de dochter (zij vernam het van haar vader Louis) kwam het vliegtuig uit de richting van Goetsenhoven gevlogen, scheerde vlak boven de bomen rechts van de hoeve en stortte neer iets verder midden in het veld. Omwonenden waren als eersten ter plaatse en namen enkele spullen mee. Aarde was verschroeid en later werd het gat gedicht.

Vanosmael Hilda en Schoensetters Louis

Brochure  Nerm Jaspis – februari 1944

Download brochure 

Bronnen en citaten[+]

© Vzw Hoegaards Erfgoed 

Print Friendly, PDF & Email